Top 5 etenswaren om je weerstand te verbeteren

knoflookBehalve de flinke dosis vitamine D, zijn er nog meer natuurlijke remedies om je tegen griepjes en verkoudheden te wapenen. Gooi deze vijf super-ingrediënten regelmatig door je eten en je bewijst je immuunsysteem een grote dienst.

1. Knoflook

Met stip op nummer 1: knoflook. Het is echt zo gezond als gezegd wordt. Het is één van de oudste medicinale planten. Al eeuwen wordt knoflook gebruikt tegen bacteriën, schimmels, virussen en parasiten. Dus maak je niet meer druk om stinkende adem (eet gewoon een takje peterselie erna), maar gooi overal knoflook doorheen. De werking van knoflook is vooral de danken aan het hoge allicine gehalte. Allicine is een sterke anti-oxidant die vrije radicalen neutraliseert en ontstekingen in de kiem smoort. Het zou zelfs de beste anti-oxidant zijn die er bestaat (Bron: Natural news). Knoflook verlaagt ook cholesterol, voorkomt bloedpropjes en heeft anti-kanker eigenschappen. En ook leuk: het kan ook helpen om af te vallen (Bron: The 150 healthiest foods, J. Bowden).

Tip: Belangrijk! De allicine ontstaat pas als knoflook gekneusd wordt (in reactie met een enzym in de knoflook); dus hoe fijner je de knoflook snijdt hoe beter. In ieder geval geen hele tenen naar binnen werken… En zo vers mogelijk, want de kwaliteit van de allicine gaat snel achteruit. Lees meer

You may also like...